II Monarchia Przedruska
Przedruś powraca do żywych!/ Ostenmarkia wraca do macierzy!/ Złożono projekt Konstytucji Przedrusi, wyraź swoje zdanie w temacie!

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2020-10-14 01:49:32

Józefina Franciszka I
Administrator
Dołączył: 2020-10-13
Liczba postów: 4
AndroidChrome 48.0.2564.95

Projekt Konstytucji Monarchii Przedruskiej

Konstytucja Monarchii Przedruskiej
z dnia xx października 2020 roku

Rozdział I Monarchia

Artykuł 1
Monarchia Przedruska jest wolnym, niepodległym, demokratycznym państwem prawa urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Państwo Przedruskie konstytuuje się jako monarchia konstytucyjna.

Artykuł 2
Monarchię tworzą ziemie Królestwa Przedruskiego, Wielkie Księstwo Ostenmarkii oraz Wielkie Księstwo Litowskie.

Artykuł 3
1. Władzę ustawodawczą sprawuje Sejm, władzę wykonawczą Monarcha, wraz z Gabinetem, władzę sądowniczą sprawują niezawisłe Sądy.
2. Siedzibą Sejmu i Gabinetu jest Nowe Miasto nad Rahą, siedzibą Monarchy Gród Świętego Jerzego. Siedziby sądów dookreśli ustawa.

Artykuł 4
Monarchia celem ochrony swoich granic powołuje Królewskie Siły Zbrojne (Kralskij Sili pro Bojovini).

Artykuł 5
Wszelka władza pochodzi od Narodu.

Artykuł 6
Monarchia chroni wszystkie prawa i wolności Człowieka i Obywatela. Zwłaszcza prawa do wolności sumienia, zrzeszania się, słowa, prawo do życia i wpływu na politykę państwa.

Artykuł 7
Wszystkie narody Przedrusii są równouprawnione. Nie wykazuje się też dyskryminacji na tle rasowym, pochodzenia, orientacji seksualnej, oraz płci.

Artykuł 8
Monarchia jest uczestnikiem międzynarodowego życia politycznego i stosuje międzynarodowe prawo które Ją wiąże.

Artykuł 9
Ustrój Monarchii gwarantuje wolność zrzeszania się w związki polityczne, kulturalne, zawodowe, wyznaniowe i inne związki i organizacje, o ile związki te nie dążą do zdestabilizowania przedruskiego systemu prawnego, lub też nie głoszą totalitarnych ideologii.

Artykuł 10
1.Monarchia jest zdecentralizowanym państwem unitarnym.
2. Podział administracyjny kraju określi ustawa.

Artykuł 11
Rodzina jest pod szczególną ochroną prawa, oraz szczególną ochroną socjalną.

Artykuł 12
Praca jest pod ochroną prawa jako dobro nadrzędne dla jednostki i państwa.

Artykuł 13
1. Językami urzędowymi Monarchii są język przedruski, litowski i ostenmarkijski.
2. Językiem roboczym organów państwowych jest język polski jako wspólny dla wszystkich regionów kraju.

Artykuł 13a
1. Hymnem państwowym jest Hymn Pansłowiański.
2. Flagą jest sztandar w biało-czerwono-żółte pasy poziome; Król może określić także wersję monarszą, wojskową i cywilną sztandaru.
3. Herb państwowy określi uchwała Sejmu.
4. Za Herb Królewski uznaje się Herb rodzinny rodziny królewskiej i do momentu przyjęcia oficjalnego herbu państwowego pozostaje on oficjalnym herbem Królestwa.

Rozdział II Prawa Obywatelskie i Prawa Człowieka

Artykuł 14
Obywatelstwo przedruskie jest przyrodzone i wynika z pochodzenia. Inne aspekty uznania obywatelstwa przedruskiego określa Ustawa. Nikt bez wyroku sądu obywatelstwa pozbawiony być nie może.

Artykuł 15
Wolności człowieka i wolności obywatelskie podlegają szczególnej ochronie prawa.

Artykuł 16
Wszyscy bez względu na płeć, rasę, narodowość, pochodzenie, orientację seksualną, wyznanie, przekonania polityczne są równi wobec prawa.

Artykuł 17
Przedrusia chroni obywateli należących do mniejszości etnicznych i narodowych, chroniąc ich język, kulturę i obyczajowość.

Artykuł 18
Monarchia zapewnia ochronę życia obywatela.

Artykuł 19
Zakazuje się eksperymentów na ludziach, stosowania tortur, wymuszania zeznań na terenie przedruskiego Państwa.

Artykuł 20
Państwo ochrania wolność korespondencji.

Artykuł 21
Państwo zapewnia nienaruszalność mieszkań i własności prywatnej.

Artykuł 22
Żaden czyn prawnie zabroniony nie podlega przedawnieniu.

Artykuł 23
Rodzice mają prawo do wychowania potomstwa zgodnie ze swoimi przekonaniami religijnymi, politycznymi, czy też przekonaniami sumienia, jednakże w poszanowaniu dla prawa Przedrusii, majestetu Króla i w duchu patriotyzmu.

Artykuł 24
Zapewnia się wolność wyboru miejsca zamieszkania i przebywania, oraz wolność wyboru zawodu i pracy.

Artykuł 25
Wszystkie związki wyznaniowe na terenie Monarchii są równouprawnione.

Artykuł 26
Państwo zapewnia równy dostęp do urzędów publicznych wszystkim obywatelom.

Artykuł 27
Działalność organów publicznych jest jawna, chyba iż jawność ta zagraża istnieniu państwa, wtedy podlega ona ograniczeniu; tryb ograniczenia jawności przewiduje ustawa.

Artykuł 28
Państwo zapewnia równy dostęp do nauki, kultury, sztuki.

Artykuł 29
Państwo zapewnia wolność działalności artystycznej, oraz wolność zrzeszania się w zwiazki twórcze.

Artykuł 30
Obowiązkiem państwa jest ochrona środowiska naturalnego i racjonalna eksplantacja złóż surowców naturalnych.

Artykuł 31
Każdy ma prawo wynagrodzenia wszelkich szkód wyrządzonych mu przez działalność organów publicznych Monarchii i dochodzenia swoich praw przed niezawisłym Sądem.

Artykuł 32
Obowiązkiem obywatela jest wierność Monarchii i troska o jej dobro.

Artykuł 33
Każdy kto przebywa na terytorium państwa ma obowiązek przestrzegania przedruskiego prawa. Każdy obywatel Monarchii ma obowiązek przestrzegania prawa przedruskiego także poza jego granicami, chyba iż stoi w sprzeczności z prawem państwa na terytorium którego obywatel się znajduje.

Artykuł 34
Każdy ma obowiązek do świadczenia świadczeń publicznych na korzyść państwa, kto od tego się uchyla podlega karze przewidzianej ustawą.

ROZDZIAŁ III Źródła prawa

Artykuł 35
Źródłami prawa są: Konstytucja, wraz z ustawami konstytucyjnymi, umowy międzynarodowe, ustawy i wyroki precedensowe, dekrety królewskie i gabinetu, akty prawa miejscowego.

Artykuł 36
Warunkiem wejścia w zycie ustawy lub innego aktu prawnego jest ich publikacja, z zachowaniem stosownych procedur formalnych przewidzianych w ustawach.

Artykuł 37
Parlament w szczególnych przypadkach może żądać uwzględnienia swojego głosu i ustawą wyrazić zgodę lub niezgodę na ratyfikacje aktu prawnego prawa międzynarodowego.

Artykuł 38
Wypowiedzenie aktu prawa międzynarodowego każdorazowo wymaga zgody Monarchy, Rządu i Parlamentu.

Artykuł 39
Zarządzający organami publicznymi mają prawo do wydawania aktów wewnętrznie obowiązujących nazywanych zarządzeniami; zarządzenia nie podlegają publikacji.

Rozdział IV Sejm

Artykuł 40
1. Władzę ustawodawczą sprawuje jednoizbowy parlament zwany Sejmem.
2. Sejm prowadzi kontrolę nad działalnością Gabinetu i udziela mu mandatu zaufania.

Artykuł 41
Sejm składa się z posłów dysponujących 201 mandatami. Kadencja Sejmu trwa 90 dni; wybory odbywają się w ostatnią niedzielę przed upływem kadencji.

Artykuł 42
Wybory na Sejm rozpisuje Monarcha i powierza ich przeprowadzenie mianowanej każdorazowo Królewskiej Komisji Wyborczej, w której skład wchodzi Monarcha, Lord Kanclerz i jeden obywatel.

Artykuł 43
Bierne i czynne prawo wyborcze posiada każdy obywatel Monarchii, który praw publicznych pozbawiony nie został wyrokiem sądu.

Artykuł 44
1. Kandydatów na posłów zgłaszają:
-Partie polityczne
-Organizacje pozarządowe
-Samorządowe Komitety Wyborcze
2. Tryb powołania Samorządowych Komitetów Wyborczych określa ustawa.

Artykuł 45
Posłowie są przedstawicielami Narodu, działają w granicach udzielonego im przez wybory mandatu. Posłowie reprezentują Naród przed Monarchą.

Artykuł 46
Posłom przysługuje niezbywalny immunitet. Jedyną drogą pozbawienia Posła immunitetu jest zgoda ¾ posłów na sejm wyrażona Ustawą.

Artykuł 47
Za naruszenie zasad wykonywania mandatu posła Marszałek Sejmu może pociągnąć posła do odpowiedzialność włącznie z wygaszeniem jego mandatu za zgodą ¾ głosów posłów.

O DZIAŁALNOŚCI

Artykuł 48
Sejm działa trybie ciągłym.

Artykuł 49
Sejm wybiera ze swojego grona Marszałka na pierwszym posiedzeniu; Pierwszemu posiedzeniu przewodniczy Król, lub mianowany przez niego Lord Marszałek.

Artykuł 50
Sejm może powołać komisje stałe, specjalne i śledcze stosowną Uchwałą.

Artykuł 51
Sejm może przyjąć stosowną ustawą konstytucyjną Regulamin sejmowy, określający szczegóły prac Sejmu o których brak mowy w Konstytucji.

Artykuł 52
Obrady Sejmowe są jawne, Sejm może większością 19/20 wyłączyć jawność obrad.

Artykuł 53
Lord Kanclerz i Ministrowie, i Wysocy Komisarze Gabinetowi mają obowiązek udzielania odpowiedzi na pytania w terminie 14 dni od ich oficjalnego zadania przez Sejm.

Artykuł 54
Sejm decyduje w imieniu Monarchii o stanie wojny, lub pokoju, oraz o udziale Królewskich Sił Zbrojnych w misjach zagranicznych.

Artykuł 55
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje
1. Głowie Państwa
2. Lordowi Kanclerzowi, Ministrom i Gabinetowi
3. Partiom politycznym i organizacjom pozarządowym
4. Posłom

Artykuł 56
1.Sejm rozpatruje ustawy w dwóch czytaniach.
1a. Na każdym etapie prac Sejmowych podmioty uprawnione mogą zgłaszać poprawki.
1b. Posłowie mogą wystąpić o zaopiniowanie projektu ustawy do
-Naczelnego Trybunału Konstyucyjnego,
-Środowiska Naukowego,
-przedstawicieli mniejszości narodowej,
-innych instytucji państwowych
2. Prawo wnoszenia poprawek do Ustaw mają posłowie, Monarcha, Gabinet oraz partie polityczne.
2a. Prawo wnoszenia poprawkek do Ustaw Konstytucyjnych ma inicjator procesu legislacyjnego, Monarcha oraz Gabinet.
3. Uchwaloną Ustawę Marszałek Sejmu przedstawia do aprobaty Królowi, który może ją:
a. Podpisać
b. Zwrócić do ponownych prac w Parlamencie i wskazać materię spodziewanych zmian
c. Skierować do zbadania konstytucyjności tekstu i trybu przyjęcia ustawy

Artykuł 56a
Poddać pod wątpliwość konstytucyjność ustawy może oprócz Monarchy:
a. Grupa 6 obywateli
b. Partia polityczna zasiadająca w Sejmie
c. Sam Naczelny Trybunał Konstytucyjny z urzędu

Artykuł 57
W sprawach o szczególnym znaczeniu Sejm może rozporządzić Ustawą o przeprowadzeniu referendum ogólnopaństwowego
1. Wniosek o przeprowadzeniu referendum złożyć mogą: grupa 3 posłów, Monarcha, Gabinet lub grupa 10 obywateli.
2. Posłowie postanawiają o przeprowadzeniu referendum 2/3 głosów wszystkich posłów.
3. Referendum nie może dotyczyć odwołania Króla, lub innego organu władzy centralnej, spraw budżetowych, spraw pokoju i wojny.

Artykuł 58
Posłowie na piśmie składają zapytania i interpelacje poselskie.

Artykuł 59
1. Posłowie mogą odwołać Lorda Kanclerza, 2/3 głosów wyrażając wotum nieufności i skracając swoją kadencję.
2. Sejm może odwołać Marszałka z pełnionej funkcji 3/5 głosów, powołujac jednocześnie jego następcę.
3. Sejm może wyrazić wotum nieufność względem Ministra 4/6 głosów, wyznaczając jednocześnie dla niego następcę.

Artykuł 60
Parlament ogłasza wstąpienie na tron nowego Monarchy
1. Wniosek o uznanie wstąpienia nowego monarchy na tron składa Lord Kanclerz w imieniu Monarchy.
2. W razie braku zgody na wstąpienie monarchy na tron, przeprowadza się ponowne głosowanie, jeżeli te zaś nie pomoże schodzi się niżej linii sukcesyjnej. Jeżeli brak już krewnych których uwzględnia Akt Sukcesyjny, ogłasza się wolną elekcję, której zasady określi ustawa.

Rozdział V Monarcha i władza wykonawcza

Artykuł 61
1. Monarcha jest głową państwa, ojcem Narodu, jest symbolem Jego niepodzielności i ciągłości.
2. Oficjalną tytularną Monarchy jest Jego Królewska Mość, Król Przedrusi, Wielki Książę Litowski i Ostenmarkijski.
3. Monarcha może używać także innych tytułów przynależnych Koronie i Domowi Panującemu.

Artykuł 62
Władza wykonawcza należy do Króla i Gabinetu z Lordem Kanclerzem na czele.

Artykuł 62a
1. Monarcha kreuje polityką międzynarodową, jest najwyższym przedstawicielem Monarchii za Granicą.
2. Monarcha w celach realizacji zapisów nałożonych przez Ustawy, Prawo międzynarodowe i Konstytucję może powołać Lorda Konsula, odpowiadającego za prowadzenie w Jego imieniu polityki zagranicznej i defensywnej.
3. Lord Konsul sprawuje swój urząd w ramach Konsulatu Stanu.
4. Zakres obowiązków Lorda Konsula określa Ustawa.

Artykuł 63
Monarcha jest nietykalny i winien być apolityczny.

Artykuł 64
Bez zgody Sejmu Monarcha nie może rządzić w innym państwie i zawrzeć związku małżeńskiego, oraz wyrazić woli adopcji.

Artykuł 65
Sukcesja do tronu występuje w linii prostej z poszanowanie zasady pierwszeństwa osób bliższych panującemu monarsze (pod względem pokrewieństwa) i zasady senioratu.

Artykuł 66
1. Tytułem Następcy tronu jest: Jego Królewska Wysokość, Wielki Książę Przedrusii.
2. Tytułem każdego członka rodziny królewskiej jest: Jego Królewska Wysokość, książę koronny (w przypadku dzieci Króla), Jego Królewska Wysokość (w przypadku ich dzieci), Jego Królewska Wysokość, Książę Przedruski (w przypadku rodzeństwa króla), Jego Wysokość, kawaler koronny (w przypadku ich dzieci).
3. Monarcha może ustanawiać uzupełniające tytuły w obrębie domu panującego.

Artykuł 67
Król za zgodą Parlamentu powołuje Gabinet, na czele którego stoi Lord Kanclerz i wskazani przezeń ministrowie; Gabinet wykonuje swoją władzę w imieniu Monarchy.

Artykuł 68
Król ma prawo ogłoszenia regencji i abdykacji.

Artykuł 69
Król powołuje i odwołuje:
1. Gabinet wraz z Lordem Kanclerzem i ministrami (za zgodą Sejmu)
2. Królewską Komisję Wyborczą
3. Kanclerza Izby Podatkowej
4. Kanclerza Izby Nadzorczej i Skarbu
5. Ambasadorów, posłów zagranicznych i Wielkich Komisarzy dyplomacji
6. Generałów i Hetmana Wielkiego Sił Zbrojnych
7. Profesorów
8. Sędziów, Członków Naczelnego Trybunału Konstytucyjnego i Posłów-Komisarzy Sejmowej Komisji Apelacyjnej
9. Prezesa Banku Centralnego i instytucji finansowych
10. Rektorów Akademii i Uniwersytetów publicznych (chyba że akt orygacyjny Uczelni mówi inaczej)

Artykuł 70
Król przyjmuje listy uwierzytelniające od przedstawicieli państw trzecich.

Artykuł 71
Król nadaje i ustanawia tytuły arystokratyczne, odznaczenia państwowe i wojskowe.

Artykuł 72
Król ma prawo łaski.

Artykuł 73
Król za zgodą Sejmu ogłasza mobilizacje.

ROZDZIAŁ VI Zmiany Konstytucji

Artykuł 74
Inicjatywę zmian konstytucyjnych posiada:
-Gabinet
-Monarcha
-Grupa 15 obywateli

Artykuł 75
Ustawę o zmianie konstytucji i ustroju Konstytucyjnego podejmuje Sejm w jednym czytaniu 7/10 głosów przy obecności co najmniej 1/2 posłów.

Artykuł 76
Poprawki do projektu zmian konstytucyjnych składać mogą:
-Monarcha
-Gabinet
-byłe głowy państwa i szefowie rzędów
-posłowie
-partie polityczne i organizacje pozarządowe

Artykuł 77
Zmiany o charakterze szczególnie wpływającym na kształt państwa są podlegają akceptacji społeczeństwa w referendum.

Rozdział VII Przepisy końcowe

Artykuł 78
Ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia jej przez Monarchę w Dzienniku Ustaw.

Szanowni obywatele!

Przedstawiam projekt Konstytucji II Monarchii Przedruskiej. Wyznaczam 3 dniowy termin na zabranie głosu, to jest do 17 października 2020 roku, następnie przejdziemy do głosowania.

Offline

#2 2020-10-14 23:45:28

Bohider Lasklajov Hrodski
Użytkownik
Dołączył: 2020-10-14
Liczba postów: 1
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Monarchii Przedruskiej

Wasza Królewska Mość!
Wysoka Izbo!

Uważam ten projekt Konstytucji za bardzo dobry i w pełni popieram jego wprowadzenie.

Offline

#3 2020-10-15 21:07:19

Tereza Machowa
Użytkownik
Dołączył: 2020-10-15
Liczba postów: 1
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Monarchii Przedruskiej

Wasza Królewska Mość,
Wysoka Izbo,

Choć jestem przewodniczącą Stronnictwa Republikańskiego domagającego się wprowadzenia republiki, uważam wyżej przedstawiony projekt za bardzo dobry.
Oczywiście nie znaczy to że SR się poddaje w walce o republikę- po prostu aktualnie uważam, że monarchia może być Przedrusi na rękę.
Proszę być jednak pewnym, że SR już w pierwszej kadencji Sejmu rozpocznie działania dążące do ograniczenia władzy królewskiej.

Pozdrawiam
Tereza Machowa

Offline

#4 2020-10-17 00:12:32

Anton Koval
Użytkownik
Dołączył: 2020-10-17
Liczba postów: 1
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Monarchii Przedruskiej

Wasza Królewska Mość,
Wysoka Izbo,

Jestem skłonny poprzeć ten projekt. Proszę być jednak pewnym, że Socjaldemokraci wkrótce złożą poprawki prodemokratyczne.

Offline

#5 2020-10-18 00:08:19

Józefina Franciszka I
Administrator
Dołączył: 2020-10-13
Liczba postów: 4
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Monarchii Przedruskiej

Wysoka Izbo,

Zamykam debatę. Rozpoczynamy głosowanie, które potrwa 3 dni.

ZA

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
alarm112 - grateliferpg - bugmaher - mc2 - deline